Fyrisfjädern och Parabadminton

är en spännande koppling. Idag så kommer Parabadmintonen att få en 45 minuters introduktion till Mental tuffhet/träning.

Träning

är viktig. I idrott överlag så tränar man dels den fysiska biten men så även teknik för sin sport. Men räcker det? är det inte något annat som kan behövas för att man ska få sitt lyft och ta nästa steg i sin idrottskarriär!

Den mentala

biten glöms ofta bort. Eller som jag kallar det, mental tuffhet. Den mentala tuffheten behövs för att du ska kunna “möta” olika situationer inom idrotten, men även i din vardag. Det innebär att du ser möjligheten att kunna lära dig eller utvecklas i dina motgångar, men även att glädjas åt dina framgångar. Det är lätt att man slås ned vid motgångar och det beror bland annat på

Din inre röst, mental tuffhet

eller vaktis som jag kallar rösten för. Du har två motståndare, dels den du möter men även hur du i ditt inre samtal hanterar dina motgångar. Här gäller det att bli kompis med din vaktis, just för att det är du som ska styra dina tankar och få ut mest av din vardag eller idrott. Ett sätt att bli kompis med vaktis är att tänka och träna processorienterat. Det innebär bland annat att man delar upp sin träning i bitar och över tiden och är medveten om det. Det gillar vaktis och hjärnan och belönar dig med dopaminkickar vilket hjärnan mår bra av och blir glad av.

Är det lätt med mental träning?

Att jobba med sin mentala sida är som allt här i livet, träning och återigen träning. Det gäller oavsett vad du gör. Jag brukar säga att livet är som en konstant träningsarena. Frågan som uppkommer är, vad vill du med ditt liv och vad vill du förverkliga för att må bra och kunna möta vardagen eller situationer med en positiv mental tuffhet?

    Fyrisfjädern och Parabadminton

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras.

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

    Rulla till toppen