Att reflektera eller

Reflektera och

att stänga dagen är viktigt. Många glömmer bort att reflektera dagligdags och rusar på i det vanliga tempot. Det gör inte ont att stanna till och fundera vad som har varit bra idag och vad har varit mindre bra. Vad ska man jag ta med mig och vad kan jag lämna. Genom att göra det till en vana så skapar man en god vana att så att det inre vattenglaset inte blir fullt. Genom att reflektera så kommer jag att ta med mig det som är bra och ha fokus på det som är bra. Detta ger en positiv energi som är en go känsla att bära med sig. Vem vill inte må bra….

Roboten

i hjärnan ska vi se till att det jobbar med goa saker. Dvs positiva saker. Likväl som vi ofta med automatik tänker tankar som tar energi så kan vi skapa tankar med automatik skapar en positiv känsla och ger energi. Så ta ett snacka med din robot och kolla upp hur den jobbar i sitt automatiska tänkande. Så lär känna roboten som härjar i hjärnan.

Positivt eller negativ

är alltid intressanta ord och i synnerhet om man väger in det i hur man möter situationer. För mig bottnar det hur jag kommunicerar med roboten i min hjärna. Allt som händer och sker finns det alltid två sidor av. Men det är du som avgör hur du ska möta händelsen och hantera den. Låter du roboten jobba på med autopiloten så blir det oftast en negativ känsla. Men om du möter händelsen och ser vad du kan ta med dig av händelsen så blir det till en positiv händelse som ger energi. Givetvis så kommer man att få träna på det. Att träna gör man för att man ska bli världsmästare att hantera sig själv, eller…….

reflektion
Att reflektera

Vad tar tid

är en fråga man ska ställa sig, Att läsa mail eller bevaka dessa tar tid och man blir avbruten hela tiden då ens nyfikenhet tar överhand.

Rutiner

är bra att ha och en varför inte inför att du läser av på morgon och sen en gång på eftermiddagen. Men det krävs lite mer och det är hur du hanterar dina mail. Det finns en enkel regel när man bl a hanterar pappersdokumentation och den går att införa när det gäller mail. Har du öppnat mail, lös det som ska lösas. Ska du svara, så svara på en gång. Gäller mailet inte dig direkt, se till att rätt person får det. Är det något som inte går att åtgärdas nu, lägg det in din arkivmapp och plocka upp det i din planerade tid när arkivmappen ska åtgärdas.

VAna

är på gott och ont. Fundera över just dina vanor. Måste man läsa mail i mobilen? Jag anser inte det för om det är viktiga saker så ringer man. Har du mailen kopplat till telefonen så skapa en vana som du används dom gånger du inte  är på kontoret under en hel dag. Dvs samma vana som du är på kontoret.

Hur svarar du

på email? Det beror på vem som är avsändaren. Många förordar korta svara och tydliga svar. Dock är inte det optimalt för en som skriver lång text som tänker i långa texter och dom som skriver korta texter skriver tänker i korta texter. Viktigt är dock att var tydlig i båda fallen. Att kommunicera via digitalt är en konst och lika stor konst som att kommunicera verbalt.

mail
Att hantera mail

 

En vana

är en vana och det gäller att identifiera vilka vanor eller beteende man har och i synnerhet vilka man vill förändra. Men alla vanor är inte sådana vanor att man ska ändra på dom. Det finns goda vanor och dom är klokt att behålla. Andra vanor kan vara bra att titta över, just för att det kanske dränerar energi, inte tillför något eller vad dina mål är.

En vana är ett beteende

och startas av något. Det är med andra ord i inlärda saker, oftast under en längre tid. Exempelvis så kan vi ta tandborstning. Denna vana startades att att någon troligtvis tjatade på dig att det måste göras. Förr eller senare så gjorde du det själv och idag går det bara av farten utan att du behöver tänka. Testa att byt hand när när du borstar tänderna så upplever du även hur djupt vanan sitter i dig. Genom detta enkla exempel så kan du själv tänka vilka vanor du har och vilka vanor du kanske ska titta över och träna bort.

Träningsläger

är ett viktigt verktyg och  när du har bestämt dig vilken vana du vill ändra på så måste du träna på det. Påminna dig själv. Vara envis mot dig själv för det kommer att ta tid, tro mig. Men genom att sätta upp delmål och träna dagligdags så gör du framsteg mot din mål som är en ny vana som är bättre än den vanan du vill ändra på eller byta ut. Att var medveten om detta är ett av flera verktyg och samtidig känna vinningen av vad du får och får uppleva när du når ända fram. Här finns lite om bland annat att sätta upp mål

Beteende
Beteende och agerande