En vecka

är alltid en vecka och det kommer 52 st per år. En vecka innebär ansvar och frågan är hur man möter en ny vecka…. Jag brukar alltid skämtsamt uttrycka mig under fredagen att snart är det måndag, tror du att det är populärt?

Autopiloten

är bra att slå på ibland. Den kan spara mycket energi men dock är risken att du gör mycket av gammal vana. Du glömmer att vara närvarande och det innebär också att din hjärna inte är närvarande. Allt du gör bli i stora drag samma lika och det kan nästan likställas att du kopierar dina dagar och det blir inte så spännande i långa loppet. Så pass upp för autopiloten.

Måndagar är bra….

och det är frågan hur du möter måndagen. Faktum är att du har 168 timmar obruten mark/tid framför dig. Det är här du kan skapa just ditt innehåll för vad du ska få ut i stimulans och under en vecka. Lösningen är hur man planerar sin vecka och skapar sin struktur. Vad ligger framför dig?  vilka surdegar ska klämmas? Vad är det som du skjuter upp? Vad är det som gör att du ser motgångar framför saker som är utvecklande att lösa? Som du ser så är det lite frågeställningar att ta tag i. Men gör man det så blir varje vecka spännande och utvecklande och man får saker gjorda

Det egna ansvaret

ligger alltid på en själv och det gör att det är jag som ansvarar för att jag får bra och utvecklande veckor/dagar. Det går inte att peka på andra för att då har man alltid tre fingrar mot sig själv. Det krävs lite mod och träning för att ta det ansvaret och skapa just ditt innehåll i ditt liv som berikar din vardag och vecka. Så vad är det som hindrar dig att göra det. Lägg lite tid och lista det och börja utmana dig själv och knäck den koden så blir vardagen mycket mer spännande. En vecka innebär ansvar.

Eget ansvar
Tänk på vem du pekar mot

Att parkera

kräver sin teknik när det gäller ett fordon. Men att parkera mentala viktiga tankar är kanske ännu viktigare.

Det oförutsedda händer….

alltid. Det går inte till 100% att gardera sig. Det oförutsedda påverkar oss och sätter igång hjärnan som slår på autopiloten. I synnerhet om det gäller nära och kära. När det händer så skapar det givetvis rädsla och oro och man är ute på hal is och vet inte hur man ska hantera det, alla gånger. Hjärnan brukar antingen måla upp det värsta scenariot eller så förtränger/förnekar man det så mycket man kan. Detta sker med automatik.

Att hantera en uppkommen situation

kan verkar svårt, men med lite träning så blir det ganska lätt att hantera det. Även att hantera det oförutsedda. Det finns några regler som jag själv följer dagligdags för att inte låta min hjärna styra mig för mycket. Det första jag tänker på är om det är något jag kan lösa/hantera när det händer. Om jag kan lösa det så göra jag det. Kan jag inte så arkiverar jag det om nu jag ska lösa det. Dvs är det viktigt för mig? Att arkivera är för mig att göra en notering i min app todoist så att jag inte ska glömma det. För mig är det viktigt att inte försöka komma ihåg allt själv för det kan skapa stress. Man överskattar sig lätt och tror att man kan lyckas komma ihåg. Dock när man kommer ihåg och det är försent så klandrar man sig själv, vilket inte ger god energi.

Att ta beslut

är viktigt och ovan stycke så visar jag att jag tar beslut att agera, dels om jag kan lösa det nu och sedan att jag arkiverar för för att lösa det framöver eller när jag har mer underlag för att lösa det uppkomna. Det är nu viktigt att träna på detta, ta beslut, arkivera, lösa på en gång eller att släppa det helt för det är inte ditt uppdrag att hantera det. Ju tryggare du blir i att ta dessa beslut desto tryggare kommer du att vara att lösa situationer när det oförutsedda händer för nära och kära.

När känslor tar över….

så blir det inte lätt. Vi reagerar intuitivt och hjärnan är igång på sin autopilot. Har du tränat på ovan tips så kan du möta och hantera situationer när känslor styr. Som ovan, vad är fakta? Ta in fakta i det som har hänt och möt dessa fakta. Det är lätt att börja spekulera själv, men vart i den spekulationen finns fakta. Finns det inget du kan göra eller någon annan så parkera då situationen. Du ska inte förtränga den eller spekulera utan parkera och säg till dig själv att du kommer att få mer fakta och då blir det en ny situation. Att parkera gör att du är närvarande i det även fast du inte kan påverka så mycket. När du får in ny eller mer fakta så lossar du parkeringen och går igenom situationen igen. Vad kan du göra? inte göra och vad kan nästa steg bli? Kanske blir att parkera igen  eller att situationen har löst sig. Genom att träna och ha med detta i din vardag så blir du bättre på att hantera och möta situationer och hantera det genom ett rationellt tänkande.

Trigger

kallar jag det som vi går igång på. Det är mycket som vi reagerar och går igång på dagligdags. Allt från det som händer i möten, hemmet, kassakön, tidningar eller vad du läser på internet. Men tänk till lite innan du låter hjärnan gå i amok, vad reagerar du på? varför reagerar du? finns det relevant fakta? om inte, vad är det då du reagerar på?
Genom att vara medveten om dessa saker så kan du skapa dig en ganska lugn och harmonisk vardag där du själv väljer bort saker som inte ger något att reagera på. Det är viktigt att spara på energi och inte spilla det på onödiga saker.
Träna på nu

Trigger