Härskarteknik

är inget att sträva efter och det är en ledarstil där alla är förlorare. Men härskarteknik finner vi även på ett annat ställe som jag tänkte dryfta här.

Härskarteknik

är lite kortfattat att man använder osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av information , dubbelbestraffning eller påförande av skuld och skam. Den som råkar ut för något av dessa saker får upplevelser som inte är trevliga att få uppleva. Oftast tar man upp den här tekniken att den används i olika organisationer men även i den privata sfären. Men den finns även på ett annat ställe som man inte alltid tänker på och det är i din……

Hjärna

Faktum är att här händer det mycket inom området härskarteknik. Det är inte alltid som man är medveten om det. Mycket av ens självkänsla byggs upp under sin uppväxttid.Omgivning och miljö spelar en stor roll och det påverkar väldigt mycket. Vem minns inte ens osäkerhet i olika situationer i ens tonårstid…. Vi är människor och vi är påverkbara och vi försöker anpassa oss väldigt mycket för att passa in. Det är på gott och ont. Här styr ens hjärna väldigt mycket med sin autopilot. Olika triggers skapar olika upplevelser i ens hjärna och det är insättningar på ditt mentala konto. Det kan vara + insättning men det kan vara – insättning med och då kan man fundera på vilka insättningar vi har mest av.

Insättningar och reaktioner

Det sägs att vår hjärna tänker ca 50 000 tankar varje dag. När det gäller att ta emot allt vad omgivningen sänder så pratas det om upp mot 11 miljoner intryck varje sekund. Ungefär 40 är vi medvetna om. Så det är mycket selektering som hjärnan ska göra. Om vi backar bandet och tänker på reaktioner när det var val av lag i skolan. Skalan från att bli vald bland dom första till dom sista skapar varierande insättningar. Men den som valdes sist bekräftar mentalt över tiden att jag är inte bättre än bland som sämre. Just att hjärnan förstärker det är en del av hjärnas härskarteknik som vi inte alltid är medvetna om. Andra exempel kan vara om någon kommenterar din frisyr, vilket man inte är van med. Hur tolkar hjärnan det? Kan vara så att autopiloten tänker, “detta säger du bara för att vara snäll” och hjärnan blir lite osäker men oftast blir reaktionen lite osäker och man förminskar sig själv. Personliga kommentarer om klädsel, hur man beter sig, vad man gör har oftast en tendens av hjärnan att tolkas negativt och man trycker ned sig själv. Om dagen inte börjar bra utan det strular från första stund så ställer hjärnan in sig på att mer skit ska hända, i rent förebyggande syfte. Det är inte en + insättning. Fundera lite själv på vad du reagerar på och hur dina upplevelser är i olika situationer.

Lösningen på sin inre härskarteknik

har sin början att inte ta allt personligt. Nu är inte det lätt när man väl förstår att man påverkas så mycket av omgivningen. Men allt blir lättare om man tränar på att bli bättre. Lär dig hur din omgivning kommunicerar. Vissa har ett lite väl mustigt språk som lätt kan göra att man ta illa vid sig. Andra har en mjukare framtoning i det verbala. Genom att förstå hur omgivningen kommunicerar så kan man möta de olika situationerna på ett bättre vis. Om du nu har en vän som som är lite mustig i sin framtoning så märker du att personen är det mot alla och då kan du träna på att inte ta det personligt när du känner dig träffad. Ett annat sätt är att kommentera tillbaka men kommunicera då hur du upplevde det som du råkade ut för. 99/100 så kommer personen att backa direkt och berätta för dig att det var inte meningen att du skulle reagera så. Den typen av svar ska du ta emot och sätt in på ditt +konto för det är ett viktigt svar att ta emot. Låna böcker och det kan du lätt göra via elån idag som handlar om personlig utveckling. Läs och ta till dig vad som sägs. Allt kommer du inte att ta till dig, men man ska börja någonstans.
Slutligen så kommer här ett bra tips som du kan ta med dig och bearbeta lite i dina tankar:
” Hur du mår är inte beroende av vad som händer i ditt liv – utan av din tolkning av det som händer. Du har tolkningsföreträde och har rätt att tolka på ditt vis.”

Hjärnan
Hjärnan

Bekymmer som man har

kan lätt ta överhand och man hamnar i tankeloopar som tar energi och blir en tidstjuv. Det är ofrånkomligt men vi kommer att göra tabbar eller det hoppar en groda ur oss. Men det gäller att kunna möta det så man inte straffar sig själv. Här kommer lite förslag som du kan använda.

Hitta triggerpunkten…

Det är alltid något som sätter igång dina bekymmer eller att du minns något som du inte känner dig komfortabel med och sätter igång tankarna som skapar en dålig känsla i dig. Det kan till och med vara en situation, men viktigt att du hittar orsaken eller orsakerna varför du börjar känna dig obekväm i din upplevelse och i dina tankar.

Möta triggningspunkten…

är viktigt. Vad händer i kroppen när tankarna kommer. Jo som sagt, det är tankar och dom skapar känslor och upplevelser som i sin tur spär på dina tankar och så är loopen igång. Helt plötsligt så styr våra tankar oss och även känslor och upplevelser. Träna på att bli medveten om när tankar drar igång och skapar upplevelser och känslor som inte känns så komfortabla. Är det goda upplevelser så gör det ingenting. Att skapa distans och tala om för dig att det är upplevelser och känslor och inget annat. Tryck inte ned dig, utan acceptera det som händer och skjut ifrån dig det. För det är här vi hamnar, ska du styra hjärnan eller ska hjärnan styra dig…..

Hot eller möjlighet….

är vad jag tänker när jag hamna i en situation när tankar och känslor brusar och försöker tala om för mig att det är svårt eller att jag har gjort bort mig. Genom att välja något av hot eller möjlighet så påverkar jag min lösningsprocess. Jag personligen väljer alltid möjlighet för då styr jag in hjärnan på något positivt och något som jag ska lösa. Alltid roligare att jobba med lösningar än problem tycker jag, så även ens hjärna. Var inte rädd att lösningen du hittar kanske inte når enda fram, men den tar dig trots allt närmare en fullständig lösning istället för att stå och trampa på samma fläck. I vissa lägen så går det inte att skapa en lösning. Det är också bra för då kan du antingen parkerar det som har hänt och vänta in de resurser som du behöver för att lösa det. Kan inte du alls lösa det, släpp det och gå vidare.

Vem är chefen….

är en viktig fråga att ställa sig. Ovan så har jag beskrivit att hjärnan gärna tar kommandot och skapar tankar och känslor som styr dig och ditt agerande. Men ska du acceptera det? Har du inte kraften och möjligheten att ta kommandot över dina tankar? Jag vet att du har det men det krävs lite träning och tålamod. Ovan så tog jag upp att du har triggningspunkter och när du identifierar vad som triggar igång dig så är det en signal att du ska möta dom känslor som skapas (om det nu inte är goa känslor, njut då). Träna på olika lösningar som passar dig för att få annat fokus än de tankar och upplevelser som din hjärna sätter igång. Likväl som hjärnan gör det mot dig så kan du styra hjärnan helt och hållet och då har du fokus på det och du styr då din hjärna. Testa och utvärdera.

Vem litar du på…

är en viktig fråga. Om du tar in saker okritiskt där hjärnan styr så kommer du att reagera spontant då hjärnan försöker hitta referenser från ditt förflutna och göra det till din sanning. Men var försiktig för det är så att du kanske missar nyanser eller tonlägen eller kroppspråk som gör att det blir en feltolkning och man skapar ett problem som egentligen inte är ett problem. Så var noga med hur du lyssnar, läser och tar emot saker och tänk några varv extra innan du tar ställning till situationen. Som sagt, vem styr, hjärnan eller du.

Hjärnans centran
Hjärnans centran