Träning är viktigt, mental träning

Dagligdags läser vi om hur viktigt det är att röra på sig, rätt kost, bilder på hur man ska se ut. Dock är det väldigt sällan som den mentala träningen lyfts fram. Vårt mentala välmående är viktigare idag än någonsin. Den miljö som vi lever i skapar vad jag kallar, missuppfostran. Vi trampar på och formas utan att tänka till hur vårt mentala mår. Tänkte ta några exempel för att åskådliggöra och skapa en igenkänning hos dig som läsare.
1. Tjatiga samtal eller ett annat ord som benämns älta. Det ofta som man går och ältar själv utan att man är medveten om det. Det skapar en negativ loop som förstärker ett mindre bra välmående. Är det dessutom i en grupp människor så hjälper man att förstärka det negativa. Det kan vara orättvisor, otur, bedrövliga saker och alla återger just sin berättelse. Visst är det ok att ha åsikter om saker som inte är positiva, men ingen längre tid då i regel inte går att påverka. Lösningen är när man är själv att tillåta sig att älta upp till 30 sekunder, max. Sen fokusera på något helt annat som går att påverka. Är man in en grupp så kan man påtala efter 30 sek, kan vi prata om något positivt eller något som vi kan påverka.

2. Vad kan du påverka och förändra? Det är ofta vi dras med i egna tankar eller som ovan, i grupp i saker som vi inte kan påverka. Ett exempel är vädret! Hur mycket vi än lägger negativ energi på vädret, om det nu är dåligt eller för varmt, så kan vi inte påverka det. Det är som att sitta i en gungstol och gunga. Fram och tillbaka, men vi kommer ingenstans. Varför inte träna på att Våga vara lycklig!  Så fokus på saker som går att påverka och förändra som är roligare än att fastna i något som inte tillför någon go energi.

3. Ofta tanken kommer, det går inte eller jag kan inte! Men om vi använder lite hjärngympa och tänker lite omvänt. Dvs om det nu skulle gå, eller om jag nu skulle kunna, hur skulle jag göra då? Igen, missuppfostran skapar tankeloopen att det inte går eller jag kan inte. Vem har bestämt det egentligen? Lista upp lite saker som du inte kan men vänd på frågeställningen. Om jag kunde, hur skulle jag göra då?

4. Som beskrevs ovan så är det lätt att se hindren. Men även här så kan vi träna på lösningen. Som exempel så anser många att dom inte kan prata inför en publik (missuppfostran?) Men om man nu skapar en film i sin egen hjärna där man ser att man håller ett tal inför 20 personer. Denna film kan man spela upp flera gånger per dag. Samtidigt så skriver du ett kort tal om något som du gillar och för in det i din film. Allt efter som du blir van med tanken så kan du utöka din film till 30 personer för att så småningom kanske hålla ditt tal för en grupp människor. Jag lovar, det har skett en förändring.

5. Slutligen så är det viktigt i det mentala gymmet att fokusera på lösningar, möjligheter och det om görs bra. Det är en bra motpool mot att hamna i loopen där hindren skymmer din sikt. Gäller att möta intrycken utan att tappa energi och resultat kommer fortare än vad du anar. 

Har du läst så här långt så har du fått lite aha upplevelser. Så skapa din egen mentala träningsbok nu och börja träna för att skörda just dina framgångar
mental träningmentalt

 

Möt intrycken utan att tappa energi

Dagligdags och löpande så utsätts vi för intryck och påverkan i olika former. Det är spännande för att det skapar reaktioner hos oss, vare sig vi vill eller inte. Det är inte alltid man tänker på att stimuli från omgivningen gör att vi reagerar. Exempel kan vara matdoft som gör att vi känner hunger. Ser en person med en lustig gulgrön keps så händer något i vår hjärna. En person säger något som berör oss och då skapas känslor. Finns hur många exempel som helst när du tänker efter då du har reagerat på intryck som du har råkat ut för. Poängen blir nu att identifiera det intryck som skapar energitapp. Av gammal vana så tänker vi inte i dom tankarna utan vi förblir i det tillståndet där energin försvinner. Men om det nu är möjligt att komma ur det tillståndet, hur skulle det kännas? När vi märker att vi tappar energin så måste vi slå på vår inre dialog med oss själva. Med andra ord identifiera vad det var som satte igång processen. Kanske inte lätt alla gånger men träning ger färdighet. När vi hittar den eller de saker som satte igång den negativa processen så måste några frågor ställas. Är det något som jag kan påverka nu? Det som skapar energitapp, är det adresserat till mig? Är det något som jag ska ta åt mig av? Kan jag förebygga så jag inte tappar energi på onödiga intryck? Tekniken är att hitta sina frågor som man hittar vad det är som gör att man reagerar. Det som sker är att vaktmästaren i hjärnan springer och hämtar minnen och förstärker energitappet. Det tas upp i Att våga vara lycklig och där hittar du hur du kan plocka fram goa minnen och möta intrycken som tar energi. Detta för att hjärnan kan bara göra en sak i taget och det är ditt jobb att se till att vaktis gör rätt saker med minnena. Det är förvånansvärt ofta som man gör små saker till ett problem och det förstärks då om man inte har koll på vaktis. Det jag bl a gör när något skapar en negativ känsla för mig är att jag ställer frågan om det som skapade var adresserat till mig? Ofast så var det inte det och då skapar jag bilden att jag sänder tillbaka det, dvs åter avsändaren. Gäller även att förstå att man inte kan vara alla till lags. Välj omgivning med omsorg och välj vilka du ska umgås med beroende på din energinivå du har. Så begreppet "Det blir som du tänker" är en devis att bära med sig och du märker snart att du kan styra dina tankar, istället för att tankarna styr dig. 
Inre dialogenergitapp

Att våga vara lycklig

är inget svårt. Dock kan man göra det svårt genom att inte vara medveten om vad som styr ens lycka. Till att börja med så måste man identifiera vad lycka är. Det är en form av välbehag enkelt uttryckt. Dags då att börja identifiera vad som gör just dig lycklig. Eller får dig att känna den där goa känslan som brukar infinna sig när man är lycklig. Ta ett snack med din vaktmästare uppe i hjärnan. Se till att vaktis  kilar ned i arkivet och hämta upp lite goa minnen som finns arkiverat. Du kanske måste köra lite med vaktis just för han är lite lat den rackaren, Han brukar vilja göra det enkelt för sig. Du känner när vaktis har hämtat rätt minne då den goa känslan börjar sprida sig i kroppen. Nu är det så här att du har många goa minnen så här gäller det att träna på att ha en dialog med vaktis. Just för att hämta goa minnen titt som tätt. Se till att skapa en bild av minnen och den känslan som du upplever så du kan hämta upp den igen vid nästa tillfälle.
Att bli världsmästare
Det gäller att bli världsmästare att låta vaktis hämta upp goa fina minnen då det skapar rätt energi i kroppen. Det som hindrar oss från att ha den goa känslan konstant i oss är vår lata vaktis. Vardagen tar överhand och alla intryck man får hela tiden gör att vaktis springer och hämtar olika former av minnen ur minnesbanken som bygger på dom intryck som vi upplever.Så givetvis så hämtar vaktis goa minnen om det är fina intryck. Vad händer om intrycket man får inte är så positivt. Vaktis rusar iväg och hämtar något minne som förstärker den icke positiva upplevelsen. Man börjar känna sig mindre lycklig och låg. När man känner sig mindre lycklig som intryck så hämtar vaktis ännu mer minnen som förstärker vår känsla för stunden. Som jag skrev ovan så gäller det att bli världsmästare. Se till att vaktis hämtar goa minnen och genom att ta kommandot över vaktis och säga till han att hämta goa minnen. Inte att hämta negativa minnen för det som vi upplever för stunden. Genom att se till att vaktis då får fullt upp att hämta goa minnen så gör vaktis det och glömmer att hämta tråkiga minnen. Kanske inte fungerar första eller andra gången. Bli världsmästare på att hämta goa minnen och skapa nya arkiv i hjärnan med bara goa minnen. Då blir livet genast mycket lyckligare och du lycklig.  

Fortsätt läsa “Att våga vara lycklig”

Komplext med grupper och nätverk, vilket är rätt?

Fick en mycket intressant förfrågan igår från en person i mitt nätverk och att jag just var med i en grupp på Facebook. Den som frågade tyckte att gruppens syfte inte speglade vad jag delade på FB och hur jag agerade på FB. Gillade att jag fick den fråga då det gav mig en möjlighet till reflektion. Dels vilka grupper jag är med i och just varför en specifik grupp kan skapa den frågan. Jag har valt att vara med och även följa grupper och andra media som många kan ha åsikter om. Dock faller det inom ramen för mig att jag är kritiskt i det jag läser och tar in och för att nå en balans och få höra andra sidan så måste man följa olika media. Gammelmedia har jag tappat tilliten till för länge sedan och detta kan väl detta "scoop" visa. Är nu detta en sanning från Aftonbladet? Nej inte för mig och därför får den artikeln bero men skapar också att jag söker information från andra ställen. För att jag ska kunna agera källkritiskt så måste jag gräva fram fakta och det från seriösa och trovärda källor. 
Rätt källa
Kan vara SCB, Polisen pressutskick eller vilken den myndighet det kan vara. En annan intressant vinkel på informationsfrågan är varför andra ska berätta för mig vilka källor eller media som är mest rätt? Jag har valt att ha mina grupper samt flöden på twitter just för att vara "update". Det är inte detsamma som att jag köper allt vad som skrivs. Det gäller även att vara noga med vad man delar och kommenterar. Fördelen med tekniken idag är att det går att få så mycket information men det gäller att kunna hantera det. Redan i fredags när jag fick reda på vad som hände så skummade jag bara rubrikerna i olika media då det var SM i rubriksättning. När myndigheter började uttala sig så var det dags att gå in på banan och läsa lite med. Att läsa för att få perspektiv vart ligger media och vart ligger myndigheterna i att ge fakta. Nu idag så är det SM i att "hitta på det som kan verka spännande" för media, vilket jag inte gillar. Gäller att stå med fötterna på jorden i dagens digitala samhälle, för det är lätt att göra bort sig och till och med gammelmedia gör det hela tiden. Trots detta så ska vi lita på dom! Ja ja. bra med att lite instick från mitt nätverk så jag får reflektera lite och stå på jorden. Förresten, någon som har hört hur det går med skottlossningen som var i fredags eftermiddag i samband med lastbilsattentatet. DN verkar ha glömt att följa upp det för sina läsare, hepp