Ett mål är som en dröm med ben….

och vad är då målet? Mål kan vara mycket men vi kokar ned det lite för att få det tydligt.

Två mål

ska man vara medveten om att det finns. Det ena är processmålet. Det kan du översätta till din resa hur du ska komma till resultatmålet. Resultatmålet är dit du ska. Processmålet inne håller ett antal mindre mål som du kommer att ha som kontrollpunkter.

Användbara regler

Sätt mål i positiva ord.Ditt resultatmål ska vara positivt och det är viktigt att det säger vad du vill. Inte tvärtom, d v s vad du inte vill eller vad du vill undvika. När du går och handlar så har du en lista över vad du vill handla, det är ju ganska logiskt. Har du positiva tydliga mål så har du fokus på det goa. Men detta gäller nu bara ditt resultatmål att det ska vara positivt. Ditt processmål  kan innehålla negativa termer då du kanske måste lämna något för att nå ditt positiva resultatmål.

Målet

Du har hört det förut att målet ska vara specifikt. Vissa mål är lätta att vara specifik, köpa ny bil, lägenhet. Men dom du däremot har målet att få ett bättre självförtroende så blir det mer abstrakt. Med abstrakta mål så är det viktigt att du finner bevis för att du är på väg åt rätt håll och att du når dig. Så du kan titta på vad du vill uppnå, kanske hålla ett middagstal utan att bli nervös. Ju närmare målet ligger, desto mer specifik ska du vara. Du kan använda orden när, var och med vem du kommer att nå målen. Det som är viktig är att du är noga med att ange hur lång tid det kommer att ta att nå målet. Ett uttryck är också när vill du nå målet?  Ta även ditt inre samtal att klargöra hur lång tid behövs för att nå målen. Märk att detta gäller processmål.

När du är igång så vill du gärna få bevis och feedback för dina prestationer. När det gäller resultatmål så är det viktigt att du har angett dina bevis för att ha nått fram. I processmålet, resan, är det feedbacken som talar om att du är på rätt väg. Det är viktigt att du får feedback då du annars med stor risk kommer att missat ditt resultatmål. Titta på hur du ska mäta dina framsteg genom att dels se det i relation till dig själv. Dvs vilka framsteg märker du att du gör? Sedan kan du mäta i relation till andra. Där kan du se förändringar med.

När man sätter upp mål så krävs det resurser.Givetvis beroende på mål så krävs det olika resurser. Men nämner några här, Objekt (böcker, utrustning etc), Människor, Tid, Förebilder, Personliga egenskaper. Här gäller det att inse att målet kan vara stort och ligga långt borta, men se resurserna som saker som kan ge hävstångseffekt. Nyckelfrågor som du ska ställa dig är; “Vilka resurser behöver du för att nåd det här målet?”, “Vilka resurser har du redan?”, “Vart hittar du de resurser du behöver?”

 

Dags att bekanta sig med ordet proaktivDetta gäller ditt processmål. Det är du som är aktiv för att nå målet. Ingen annan. Det är din anledning till ditt liv som står i centrum. Våga äga ditt mål! Bra frågor att ha med sig är; “Hur mycket kontroll har du över det här målet?”, “Vad kommer du att göra för att nå det här målet?”, “Vad kan du erbjuda andra så att det vill hjälpa dig?”

Något som är lätt att glömma är vad som benämns som ekologin. Nu är det inte naturen som vi tänker på. Det är ditt stora system som du och jag lever i. Varje mål vi sätter upp får konsekvenser dels för oss men även för andra, omgivningen. Så det är viktigt att vi tar med det i vår plan från start. Här kan man nämna “kostnaden” för att nå sitt mål. Vi tar ett enkelt exempel att du ska bli bättre i golf. Du har målet att nå hcp 4. Detta innebär mycket träning och ju fortare du vill nå det målet så krävs det mycket tid på banan och då på bekostnad att familjen inte ser röken av dig så ofta. Här några nyckelfrågor som är bra att ha med sig; “Vilka är konsekvenserna för andra människor?” Du behöver se det från andras perspektiv, för andra viktiga människor och vad tycker dom om dina mål? “Vad är kostnaden i tid, penger och möjligheter?”, “Vad behöver du avstå ifrån?”, “Hur kommer balansen  mellan de olika aspekterna av ditt liv (relationer, fritid, karriär, hälsa) att påverkas när du når det här målet?

Nu äntligen är det dags att skapa sin handlingsplan. Här sätter vi ben på våra drömmar så vi kommer att nå målet. Målen måste vara utmanande men även realistiska. Så börja snickra. Jag återkommer mer framöver och fördjupar mig i handlingsplanen. Men inte helt fel att börja med din livsinventering!

Steg
Steg

 

 

Livsinventering

är en ganska spännande uppgift som man kan roa sig med under sin semester. Livsinventering bör göras då och då, med ca 5 års mellanrum. Här gäller det att avsätta både tid för att göra en det grundligt. Dock man man dela upp det under flera tillfällen för det är en process som måste igång i hjärnan för att nå full effekt.

Färdigheter, vilka har du?

Om vi börjar med att dina färdigheter. Nu räcker det inte med att lista vad du kanske gör på din arbetsplats idag. Börja med att lista alla dina arbetsplatser du har haft. Olika föreningsuppdrag som har varit engagerad inom. Lätt att glömma dina intressen och/eller dina hobbies. Spelar du något instrument? Det blir en spännande tid när du upptäcker att du faktiskt har varit i många olika roller och platser. När du känner att du har med dig alla ställen du har varit på, oavsett vad du har gjort så kan du nu börja bena ut följande. Vad gjorde du på varje position?, vad levererade du?, vilka resultat skapade du? Det finns många saker du kan lista från dom positionerna du har haft och är viktig för din livsinventering.

Vilka kunskaper har du?

När du är färdig med vilka färdigheter du har så kan du nu börja finlira och tydliggöra dina kunskaper. Börja med utbildningar du har, specialistkunskaper och inte minst vad du har har med dig från Livets universitet. Här är det viktigt att du även inte värderar vad som är bra eller mindre bra kunskaper, utan tillåter dig att plocka fram stort som smått. Detta är för att du ska få en bild, en bra bild vad du har med dig och det tydliggör även vad du har åstadkommit och vad du kan åstadkomma. Det är mycket som du kommer att upptäcka dom du hade glömt eller inte tänkt på  så det blir en liten kul tidsresa.

Vilka känner du?

Nu är det dags att lista över personer som du känner och eller har känt. Här hittar du allt från kontakter, vänner, arbetskollegor, idrottsvänner, andra nätverk etc. Det kommer att bli en diger lista men det kommer att vara värt det. Många du känner har du redan i din telefon eller i Outlook och det blir ännu mer kraftfullt att lista dom du inte har. Passa på och lägg upp en kontaktlista i telefon eller i Outlook så  finns dom lättåtkomliga.

Livsinventering, vad ska du med detta till?

När allt ovan är gjort  så har du förutom att du har fått en annan bild av dig själv och vad du har gjort och vad du kan så har du en stark bas att använda. Du kanske vill starta eget?, byta jobb?, återuppta kontakter? eller vad du nu vill. Men du har det tydligt och klart framför om din kompetens och dina kunskaper som gör att du kan ta nya beslut om vad du vill göra. Fortsätta där du är eller kanske till och med byta inriktning. Gör din tidsresa och din livsinventering och passa  på och njut av den resan och va stolt över dig själv vad du har presterat.

Livsinventering
Tidsresa

Känn din fiende, eller din vana

Fienden är ofta en vana. Det kan vara vanemässiga handlingar, vanemässigt tänkande. Vanor som med tiden har borras sig fast och och är lite bökiga att flytta på. Alla vanor åstadkommer någon form av värde, annars, skulle det inte ha blivit en vana från början. Tiderna förändras och våra vanor kanske inte längre tjänar sitt syfte. Vanor underhålls på många olika sätt. Vi ordnar våra omgivningar så att de stödjer dem. Andra människor förväntar sig att vi ska uppföra oss på ett förutsägbart sätt. Och de behandlar oss därför på ett förutsägbart sätt, vilket förstärker våra vanor.
Vanor är som en automatisk farthållare på en bil, de är inställda på en viss hastighet i en viss riktning.  Sedan behöver inte föraren var så uppmärksam. Om du vill ändra hastighet och riktning så måste du vara uppmärksam. När vanor väl är förändrade kommer den nya vanan att föra dem i en ny riktning på en ny väg.

Vana

Gör skillnad för dig själv,

för visst är det viktigt att du själv mår bra och vill må bra!
Genom lite småknep som du kan träna på varje dag så kommer du att få en mycket trivsammare vardag fylld med go energi som skapar skillnad.

Träna på att vara tacksam.

Det kanske inte är det första du tänker på men nog så viktigt. Vad finns idag i din vardag som du kan vara tacksam över. Små saker som du inte alltid ser eller känner. Att upptäcka det lilla så fylls du av energi och ser på världen med andra ögon.

Lev mer riskfullt.

Utmana dig själv lite varje dag med saker som du är lite rädd för. Det kan vara att  ringa någon du tycker om men som du inte pratat med på länge. Du ska leta efter små saker som skrämmer lite men som du ändå vill göra. Du anar inte vilket resultat det blir om du tränar på att ta små risker varje dag.

Måste eller vill kan göra skillnad.

Det är skillnad på måste och vill. Använder du ordet måste så skapas det lätt negativ energi. Fundera lite på vad du vill. Skriv en  lista på vad du vill och inom dina områden. Hur vill du må, hur vill du vara, vad vill du ha, vad vill du göra.  Välj en handfull vill som du tycker är viktigt och börja träna på. Träningen görs att du skriver ned “Vill” i nutid, ungefär som det redan är uppfyllt. Titta varje morgon och kväll på dina “Vill” så kommer det att ske saker. Lite överkurs är att byta ut ordet måste till vill så blir vardagen lättare. Jag vill diska för att då får jag rena tallrikar att äta på, Jag vill tvätta kläderna så jag har rent att sätta på. Det blir en viss skillnad då.

Handla nu!

Gör något varje dag som leder dig lite närmare mot ditt “Vill”. Ett litet steg varje dag innebär ett stort steg över tiden. Men var noga med att göra det varje dag och inte skjuta upp det.

Le

Tänk på positiva saker som får dig att le. Det behöver inte alltid vara att man ler med munnen. Positiva tankar ger signalen att du även ler med ögonen och det smittar till andra vilket gör att du får bra och rätt energi tillbaka. Du möts då själv av leenden.

Lycka till.

Skillnad
Må bra