Spaning

är både kul, intressant och spännande. Att spana eller vara på spaning är att ta in omvärlden och se och uppleva fullt ut vad som händer. Det ger mig väldigt mycket input om vad som är i görningen. Det går inte snabbt med man ser mönster och strukturer som förstärks mer och mer.

Veckans spaning

blev naturlig. Helt plötsligt så dök du upp en gäng politiker och gjorde uttalanden som fick mig att baxna. Genast är drevet igång på sociala media, tidningar eller andra forum igång och ska rättfärdiga eller bortförklara vad som lyftes in under denna vecka. Det har ingen betydelse vad som sas egentligen utan mer att spaningen landade i, för mig. Tror dom själva på vad dom säger?

Hjärnans input

blir då intressant att fundera över. Beroende på hur jag möter det som jag får uppleva avgör hur jag reagerar och agerar. Detta har också att göra med hur mycket känslomos som finns med i ens ideologiska tänkande och det påverkar mycket mer än vad man tror eller till och med vill erkänna. Jag har tränat och tränar på om hjärnan ska styra mig eller om jag ska styra hjärnan! Jag vill så mycket som möjligt styra min hjärna även fast det inte är så lätt alla gånger.

Sak eller något annat…

Jag har gjort ett val som underlättar för mig. Jag försöker alltid så långt det går att översätta situationer till “sakfråga”. Många kommer att reagera på det och det är helt ok då vi väljer våra vägar. Men just sakfråga för mig skapar för mig ett underlag att möta den situation i som jag har hamnat i. Det gör också att jag måste sätta mig in i nya saker och får mer kunskap, ut och spana mer och söka. Det gör att jag blir sysselsatt med något proaktivt och att jag lär mig samtidigt nya saker och får en bredare kompetens.

Insikten

i att min hjärna möts av intryck och att jag reagerar på det gjorde att jag valde att välja väg att själv möta intrycken på mitt vis. Det in sin tur har skapat att jag förebygger mycket tankar och inte tappar så mycket energi. Ju större mitt arkiv blir av olika lösningar att möta vardagen och hjärnans input desto mer rofylld blir jag och mer harmonisk. Min häftigaste insikt denna vecka var att jag lyckades ställa upp ett scenario som stämde ganska bra i sitt utfall, vilket är mycket sällan som det sker.
Vad kommer du att ha för spaning på, under kommande vecka?

Spaning
Rätt glasögon


Egen motivation

var en fråga som dök upp under ett möte. Dvs hur gör man för att motivera sig själv? Det blev svårt för gruppen att definiera några verktyg och ett svar var att man skulle tänka positivt och på goa och glada saker.

VAd är positiva saker?

Något som är positivt kan bara du själv svara på. Det är ett jobb att ta fram vad som är positivt för en själv. Själv letar jag i mitt minnesarkiv för att hitta saker som jag har gjort, upplevt eller saker som gör mig väldigt glad. Så långt jag har kommit är att jag letar efter händelser där jag har upplevt att allt bara flyter på. Inget hindrar mig och där har jag funderat på vad som gjorde att det bara händer saker. Dessa saker plockar jag med mig och återskapar för att uppnå samma känsla igen. Det krävs lite träning men det går. Det mesta här i livet är träning.

Värdet att hitta motivationen

är väldigt stor. När man hittar rätt teknik så går det att producera energi i olika situationer som även är tråkiga att göra. Tror inte jag har mött någon som tycker att tråkiga saker är roliga att göra! Om jag tar ett exempel som en vanlig handdisk. Vissa gillar att diska för det gör att dom kopplar av. Då är det löst och där behövs ingen egen styrning av hjärnan. Men om man nu tycker att diska är värdelöst och tråkigt. Vad händer om du skapar bilden hur det ser ut när du har diskat färdigt? Dvs en ren skinande diskbänk, disken torkar i stället eller man har torkat och ställt in det på sin rätt plats.
Eller att man tycker det är träligt att träna. Men hur är känslan efter man har tränat klart och man har duschat…….
Här finns det lite att testa och leka med att skapa en “färdigkänsla” och ha det som målbild för att känna efter om det ger dig energi.

Gör det stora till det lilla….

Var inte rädd att bryta ned saker till mindre delar och det kan vara jättesmå delar. Det blir lättare för hjärnan att hantera det och få det greppbart. För många kan november vara en tråkig månad. Mitt i allt, mörkt, våren är långt borta. Julen och ledigheten känns på samma vis, mil bort. Jag är noga med att möta november som en vanlig månad samtidigt som jag bryter ned december till en kort månad. December består av mycket ledighet och sånt gillar ens hjärna att tänka på. Det gör att den 12:e månaden blir ganska kort, upplevelsemässigt. Det här gör att jag kan fokusera i november på den vecka jag är i och där välja att ta en dag i taget. Mitt undermedvetna säger att december är en kort månad med ledighet. Genom att ta en dag i taget så har jag fokus i närtid och nutid.

Så, det är kanske på sin plats att träna på att styra just din hjärna för att må bra i vardagen och känna att du ler och skrattar.

Färdigdiskat
Färdigdiskat