Tid är ett intressant begrepp

och ännu intressantare hur vi använder tid i vår vardag och när vi har fri tid.

Tid, till vad?

Om vi börjar med att se hur mycket tid vi har så utgår jag från 1 vecka då det är greppbart. En vecka består av 168 timmar av obruten tid när vi startar exempelvis på måndagen.  En grov skiss ger oss att 40 timmar ryker till att arbeta. Sedan behöver vi lite sömn och det är lite olika behov. Men säg att vi snitt behöver 50 timmar under en vecka. Detta gör att vi nu har en timbank kvar på 78 timmar. Nu börjar det intressanta genom att vi börjar titta på vad vi gör med dessa 78 timmar. Redan här ser vi att vår tid, som jag då kallar för fri tid är nästan 2 arbetsveckor. Så begreppet “Jag har inte tid” blir helt plötsligt utan substans. Börjar man titta lite mer nu på vad man gör med tiden, eller ännu bättre hur man planerar sin tid för att få ut mesta möjliga. Det går inte att få tillbaka tiden, så har den försvunnit så finns det ingen ångervecka. Vi har ett eget ansvar över vår tid och man ska ha respekt för tiden man har. Faktum är att alla individer har lika mycket tid per vecka men skillnaden ligger i hur vi använder tiden. Så, vad går tiden åt till? Det är allt från TV-tittande, googla, laga mat, arbetsresor och lite mer. Så börja och för lite logg över din tidsåtgång under en vecka så får du en känsla över hur du använder din tid. Från den loggen kan du sedan utgå från och börjar planera din tid liter smartare för att få ut mer av dina dagar. Att vara medveten om att det jag gör nu, för det mig närmare mitt mål som jag har. Så en förbrukad timme är förbrukad och det du gjorde den timmen tog resurser, en timme, från något annat du kunde ha gjort.

Tid
Tid

Sig själv i centrum (III)

börjar närma sig sitt slut nu. Knyta ihop lite trådar som hänger löst efter del I och Del II. Alla dessa tre delar bygger på att man vill förändra sin situation och är beredd att träna och öva och skapa ett nytt beteende. Det är värt jobbet då man får mer kvalitet i livet och även desto roligare.

Ta plats i sitt egna liv eller sätta sig själv i centrum

Det tar olika lång tid innan man kommer fram vägskälet där man vill må bättre och känna att man själv styr upp sitt liv. Det man gör är att inventerar vilka saker man mår bra av och även dom saker som tar energi. Här gäller det att vara ärlig mot sig själv. Som jag i tidigare avsnitt varit inne på så ska man även träna på ja och nej och ha modet att säga nej till saker som inte ger dig något. Även nej till saker som andra kan fixa själv. Lägg gärna en förklaring till varför du säger nej eller inte kan. Lite klurigt i början, men det lossnar fort och ingen tar illa upp. Sedan gäller det att bli medveten om vilka i ditt umgänge som är + människor och – människor. Det är inte nu frågan om bra eller dåliga kompisar, utan dom som lätt ger energi och så har vi kompisar som tar energi. Det här finns i alla kompisgäng men man tänker inte alltid på det. Träna även att byta ur ordet måste till  vill. Jag vill diska för att då får jag rena tallrikar att äta på. Ska man säga ifrån till en person så kanske det passar bättre att säga, Jag kan inte därför att jag är uppbokad med något annat. Sen ska man se upp för de personer som försöker lämpa över uppgifter som dom inte vill göra själv. Slutligen så är det alltid intressant att vara närvarande när man träffar människor och lyssna färdigt på vad dom har att säga. Men bli inte förvånad ifall dom inte lyssnar färdigt på dig. Det här gäller, umgås med människor som gör dig glad. Tänk på saker som gör att du sover bättre, somna med goa tankar. Gör saker som får dig att le. Slutligen undvik människor som får dig att må dåligt. Så dags att knyta ihop ditt liv nu genom att öva och träna och bry dig om dig själv.

Knyta ihop
Skapa energi

Att sätta sig själv i centrum (II)

är en bra start att fortsätta sin egen utbildning i att sätta sig själv i centrum. I första delen så berördes begreppet jag vill och lite om missuppfostran. I detta inlägg tänker jag beröra lite hur man möter andra individer utifrån rubriken ovan.

Möten är olika former av samtal

Det finns olika möten och vissa möten väljer du själv att vara i medans andra ingår i jobbet eller från andra aktiviteter. Det som är klurigt i många möten är att andra individer, vänner, kompisar, familj gärna vill just din hjälp. Till naturen vill vi hjälpa till och i vår missuppfostran så har vi över tiden lärt oss att inte säga nej. En viktig del i att sätta sig själv i centrum eller ta plats i ens egna liv är att använda ordet nej. Man kan kanske är rädd att omgivningen tar illa upp om jag avböjer att göra det som någon vill att man ska göra. Testa denna lilla övning: Fram med papper och penna, skriv ned sista månaden eller året där du har hjälp din omgivning med olika saker, stora som små. Skriv även ned när du har bett om hjälp och när du fick hjälp, men även när du inte fick hjälp. Ta nu en kaffe och fundera på vilken din hjälp mottogs. Fundera även över om du hade avböjt att hjälpa till om vad som hade skett då? Den här övningen är till för att du får se hur mycket du hjälper din omgivning i förhållande till när du själv får hjälp. Nästa steg i denna övning är att du funderar på hur många gånger som ens omgivning får dig att göra saker som dom kunde ordna själv. Exempel kan vara att man samla in något till någon och du tar på dig det. Kanske dom hade fixat det själv bara dom hade försökt? Det finns många situationer som du kommer att komma på.

Innebär det är då att man inte ska hjälpa

Jo, visst ska man göra det, men beslutet ska komma från dig att du vill hjälpa och att du själv känner att du får tillbaka det som är värt för dig. Din tid är lika dyrbara som all tid och du har ett eget ansvar att investera din tid på rätt vis så du mår bra, har energi, tar din plats i livet och är själv i centrum och go och glad. För är  du go och glad så kommer det att smitta av sig till omgivningen. Lycka till nu med ovan övningar och träna på att säga ja eller nej med förklaring varför du säger nej.

Ja eller nej
Att säga ja eller nej