Vad tar tid

är en fråga man ska ställa sig, Att läsa mail eller bevaka dessa tar tid och man blir avbruten hela tiden då ens nyfikenhet tar överhand.

Rutiner

är bra att ha och en varför inte inför att du läser av på morgon och sen en gång på eftermiddagen. Men det krävs lite mer och det är hur du hanterar dina mail. Det finns en enkel regel när man bl a hanterar pappersdokumentation och den går att införa när det gäller mail. Har du öppnat mail, lös det som ska lösas. Ska du svara, så svara på en gång. Gäller mailet inte dig direkt, se till att rätt person får det. Är det något som inte går att åtgärdas nu, lägg det in din arkivmapp och plocka upp det i din planerade tid när arkivmappen ska åtgärdas.

VAna

är på gott och ont. Fundera över just dina vanor. Måste man läsa mail i mobilen? Jag anser inte det för om det är viktiga saker så ringer man. Har du mailen kopplat till telefonen så skapa en vana som du används dom gånger du inte  är på kontoret under en hel dag. Dvs samma vana som du är på kontoret.

Hur svarar du

på email? Det beror på vem som är avsändaren. Många förordar korta svara och tydliga svar. Dock är inte det optimalt för en som skriver lång text som tänker i långa texter och dom som skriver korta texter skriver tänker i korta texter. Viktigt är dock att var tydlig i båda fallen. Att kommunicera via digitalt är en konst och lika stor konst som att kommunicera verbalt.

mail
Att hantera mail

 

Vad tar tid

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Rulla till toppen
%d bloggare gillar detta: