Kom på tapeten väldigt snabbt. Mycket tack vare Covid-19. Men hur
är det att använda distansarbete? Vilka egenskaper krävs och hur agerar
chef eller ledare?
Kan du ditt team
är den första frågan du måste ställa dig. Har du kännedom vilka egenskaper
dom har och hur har du fått reda på det? För att lyckas med distansarbete
så krävs det lite mer än bara att “jobba från hemmet”. Lyfter några profiler
i detta inlägg så får vi se om du känner igen egenskaperna och hur du, ja just du
följer upp distansarbetet.
Kan alla använda distansarbete?
Om du bortser från att vissa yrken inte kommer att fungera att jobba på distans
så kommer ändå svaret att vara, nej. Alla har inte egenskaperna att vara effektiv på distans som är en sak som du måste ha koll på. Sedan är den annan viktigt fråga om organisationen är förberedd på att jobba på distans. Säkerhetsaspekter när det gäller IT, försäkringar, uppkopplingar, arbetsmiljö bara för att nämna några saker.
Vilka egenskaper krävs
För att vara effektiv när det gäller distansarbete. Jag kommer att ta upp några
teamroller och ställa dom mot varandra. Dels i effektivitet men även hur ledarskapet bör vara för att det blir bra. Vi börjar med den mest kritiska individen, vilket kommer att dig, du som chef/ledare. Som jag skrev ovan, har du koll på teamets egenskaper? Vet du hur ditt gäng fungerar när dom inte är på kontoret. Redan här bör du ställa dig frågan om du inte ska uppgradera
din kompetens för att förstå ditt team. Varför inte fördjupa dig i Belbins teamroller och få bra verktyg till din ledarskapsvertygslåda.
Teamworker
Som har den naturliga rollen på kontoret att alla ska må bra. Fixar och trixar för gruppen och får en bekräftelse när alla trivs. Nu helt plötsligt så befinner sig denna roll hemma och är ensam. Vem ska den här pyssla om och se till att det blir bra? Och i synnerhet, hur följer du upp den här personen så att det får bekräftelse och känner sig behövd? Genom att skapa motsvarande arbetsrutiner som en Teamworker har i gruppen så skapas effektivitet. Det kan
vara så att den här personen får stå i kontakt med andra och kolla upp att allt är som det ska vara. Att inget saknas, dvs mycket av det som sker naturligt på kontoret. Detta för att harmonisera distansarbetet. Om vi nu tittar på en roll som är i motsats till Teamworkern….
Monitor Evaluators
Som trivs förträffligt att jobba på distans. Glider in i sin analyserande värld och trivs bra med det då dom inte blir störda. Hur är det här, dvs uppföljning. Ska du följa upp eller låter du teamworkern följa upp? Som du ser så är det många saker att fundera över i dessa tider och lösningen finns om man vill ta nästa steg i sin utveckling som ledare.
Lycka till i ditt nästa steg