En vana

är en vana och det gäller att identifiera vilka vanor eller beteende man har och i synnerhet vilka man vill förändra. Men alla vanor är inte sådana vanor att man ska ändra på dom. Det finns goda vanor och dom är klokt att behålla. Andra vanor kan vara bra att titta över, just för att det kanske dränerar energi, inte tillför något eller vad dina mål är.

En vana är ett beteende

och startas av något. Det är med andra ord i inlärda saker, oftast under en längre tid. Exempelvis så kan vi ta tandborstning. Denna vana startades att att någon troligtvis tjatade på dig att det måste göras. Förr eller senare så gjorde du det själv och idag går det bara av farten utan att du behöver tänka. Testa att byt hand när när du borstar tänderna så upplever du även hur djupt vanan sitter i dig. Genom detta enkla exempel så kan du själv tänka vilka vanor du har och vilka vanor du kanske ska titta över och träna bort.

Träningsläger

är ett viktigt verktyg och  när du har bestämt dig vilken vana du vill ändra på så måste du träna på det. Påminna dig själv. Vara envis mot dig själv för det kommer att ta tid, tro mig. Men genom att sätta upp delmål och träna dagligdags så gör du framsteg mot din mål som är en ny vana som är bättre än den vanan du vill ändra på eller byta ut. Att var medveten om detta är ett av flera verktyg och samtidig känna vinningen av vad du får och får uppleva när du når ända fram. Här finns lite om bland annat att sätta upp mål

Beteende
Beteende och agerande

Författare: jafet.se

Aktiv medborgare i Sverige och även ledamot på kommunal nivå. Gillar utveckling, ledarskap och vill framåt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.